E7 – Hahmojen peilaaminen introssa (osa 1)

24.7.2009 kello 17:09

Mikäli tämä ei ole vielä käynyt selväksi niin täsmennetään vielä: rakastan animesarjojen intro- ja outrovideoita. Näistä introvideot ovat luonnollisesti yleensä määräävämmässä asemassa, ja tänäänkin aion keskittyä niihin.

En pitäisi näitä alkutekstien esittelyyn varattuja monen jakson ajan tismalleen samanlaisina säilyviä pätkiä niin merkittävänä osana sarjaa, mikäli niiden tehtävät rajoittuisivat siihen, että ne näyttävät ja kuulostavat kivoilta ja kaikki hahmot käyvät ruudulla hymyilemässä. Toki hyvä opening on audiovisuaalisesti miellyttävä, mutta itse odotan kokonaisvaltaisen onnistuneilta videoilta lisäksi ja oikeastaan jopa suuremmassakin määrin, että ne ottavat huomioon koko opening- ja ending-laitoksen metakerronnalliset mahdollisuudet.

Hyvä OP ei vain esittele henkilöitä mahdollisimman coolilla tavalla, vaan se myös heijastaa henkilöiden persoonallisuutta, kehitystä, mielentiloja ja suhteita sekä muita sarjan tapahtumiin ja tyyliin liittyviä ominaispiirteitä kyseisen intron kattamissa jaksoissa. Koska puolessatoista minuutissa ei paljon kerkeä varsinkaan, jos sarjassa on suuri henkilökaarti, tämä täytyy tehdä äärimmäisen tiivistetysti. On sinänsä ymmärrettävää, ettei sarjan painotuksesta syrjemmälle jääneitä hahmoja kuvata muuten kuin sekunnin verran hymyilemässä tai posettamassa kameralle, vaikkei se muuten suuremmin kuvaisi itse henkilöä ja tämän kehityskaarta niiden jaksojen aikana, joihin kulloinenkin intro pätee. Keskeisempien henkilöiden kuvauksen tulisi kuitenkin mielestäni olla tarkempaa.

Eureka Sevenin introt ovat siitä huomionarvoisia, että kaikki neljä peräjälkeen katsomalla saa jo yleispiirteisen, mutta paikkansapitävän kuvan keskeisten henkilöiden kehityskaarista koko sarjan läpi. Toisin sanoen ne toteuttavat pääosin erittäin mallikkaasti ylempiä vaatimuksiani.

Käsittelen kunkin intron kohdalla hahmojen kehitystä kyseisen kauden aikana, eli kutakin kautta vastaavan intron teksti saattaa spoilata hahmokehitystä kyseisen kauden aikana.

Renton ja Eureka

OP1 (jaksot 1-13)

Pääpariskunta esitellään tietenkin heti ensimmäisen intron alkuun. Prologinomaisessa ensikatsauksessa shounen-sankarimme Renton liftaa (termiä ei pidä tässä yhteydessä sekoittaa peukalokyytiytymiseen) ilmalaudallaan trapar-ilma-aaltoja pitkin ylöspäin samoin kuin Nirvash-mecha omalla laudallaan (täällä ilmassa surffaavia liftaavia mechoja, Geassissä rullaluistelevia mechoja, seuraavaksi ne varmaan ryhtyvät purjehtimaan…) Eureka ohjaimissaan ja laudoista ilmaan jäävät neonvihreät trapar-jäljet kietoutuvat toisiinsa. Komeaa, miten heti alkuunsa tehdään selväksi, ettei heidän välillään ole samanlaista rasittavaa mahdollisuuden asteelle jumittunutta epäsuhdetta kuin shounen-sarjoissa tyypillisesti sankaripojun ja jonkun suhteellisen tarpeettoman love interestin kierrellessä toisiaan koko sarjan ajan vain ollakseen koskaan päätymättä kunnolla yhteen.

Ei muuten näin offtopiccina ihme, että pitkät shounenit ovat niin hedelmällistä maaperää poikarakkausihmisten fanittamiselle, kun päähenkilön tunteet miespuolista nakamaa tai kilpailijaa kohtaan ovat normaalisti monin verroin intensiivisemmät ja tulisemmat kuin tunteet sitä mukana raahattavaa tyttöä kohtaan. Mutta takaisin asiaan.

Hieman tulevaa ennakoivan prologimaisen alkuliftauksen jälkeen siirrytään ikään kuin tarinan aloituspisteeseen, eli melankolisen näköisenä ja tylsältä elämältään jotain odottavana ruohikolla lauta kainalossa vihreänä hehkuvaa compact drive -palikkaa tuijotellen istuskelevaan Rentoniin. Kuten hän sarjan pilotissa huokaa, hän on jo neljätoistavuotias, eikä ole vielä tehnyt yhtään mitään elämällään. Sitten hän havahtuu tuijotuksestaan ja kääntyy, kun Eureka astuu hänen taakseen ja hymyilee hänelle pienieleisen seesteisesti. Heidän suhteensa taas voidaan itse sarjassa sanoa alkaneen siitä, kun Renton saa Eurekan hymyilemään, vaikka tuskin kukaan on nähnyt tytöllä moista ilmettä. Intro siis käyttää koko alkukolmanneksensa pääpariskunnan tapaamisvaiheen symboliseen rekonstruointiin – symboliseen, koska he ilmiselvästi tuntevat toisensa intron alussa.

Juuri tätä tarkoitin, kun vaahtosin introvideon rakentamiseen liittyvästä metatasosta. Siinä voidaan hieman eri tavalla kuin varsinaisessa sisällössä vertauskuvallisesti ja tiiviisti esittää, mikä sarjassa ja sen henkilöissä on olennaista. Tässä tapauksessa olennaista on huomata, kuinka Renton ja Eureka vaikuttavat toisiinsa tavatessaan ja kuinka tuo tapaaminen on lähtökohta mullistavalle kehityssuunnalle kummankin elämässä. Rentonin elämä lähtee liikkeelle, koska hän tapaa Eurekan ja päätyy liittymään Gekkostate-aluksen värikkääseen piraattimiehistöön, johon tyttökin kuuluu. Eureka taas löytää uudenlaisen vuorovaikutussuhteen, jonka eteneminen alkaa vähitellen avata häntä muillekin ihmisille. Lisäksi he löytävät toisensa.

Eurekan eristyneisyyttä ja olematonta vuorovaikutusta muiden kanssa korostaa hänen puuttumisensa seuraavassa kohdassa, jossa koko muu Gekkostate-miehistö esitellään katsojalle ja johon huomattavasti uudempi jäsen Rentonkin on päässyt mukaan. Vielä enemmän seikkaa alleviivataan heti perään, kun totaalisen ilmeetön Eureka näytetään ottolastensa kanssa suorastaan pelottavan ilmeettömänä (staattisen tyhjä ilme erottaa hänet myös lapsista). Jottei keltään vain menisi ohi, miten ehdottoman ilmeetön hän on, zoomataan vielä lähikuvaan hänen epäinhimillisen tunnekuolleesta silmästään. Saamme siis heti hänen hellänlämpimän hymynsä jälkeen kuvaa perus-Eurekasta, joka ei juuri reagoi ympäristöönsä, aivan kuin korostamaan alun hymyn merkityksellistä poikkeuksellisuutta.

Rentonin kadonneen sisaren varjo ehtii heijastua silmässä pikaisesti, ennen kuin sisko näytetään takaapäin nostalgisen kuparisävyisessä maisemassa, minkä jälkeen ruudulla vilahtaa myös sikiöasennossa jonkinlaisessa kotelossa uinuva Eureka. Varjo silmässä ja sitä seuraavat flashbackit ovat todella fiksu tapa vetää ikään kuin puolipiilotetusti yhteys Eurekan ja Rentonin sisaren välille. Toisaalta tyhjän tuijotuksen liittäminen menneisiin vihjaa hienovaraisesti ja erittäin kevyesti Eurekan nykyiseen epävuorovaikutteiseen käyttäytymiseen johtaneista syistä.

Sitten Renton näytetään vihdoin Nirvashin puikoissa, kiihtyneenä ja hyvin tosissaan, ja perään lähikuvaa aktivoituvasta compact drivestä, johon ilmestyvät kirjaimet muodostavat Eurekan nimen. Tämä taas aiheuttaa Nirvashin silmien syttymisen ja ”heräämisen”, minkä jälkeen Renton ja Eureka molemmat nostavat Nirvashin ohjaksissa päättäväiset katseensa täydellisessä synkassa toistensa ja mechansa kanssa. Aivan samalla tavalla Renton saa shounen-hengellään compact driven ja siten myös Nirvashin supermechavoimat aktivoitumaan tipahdettuaan tappelun keskellä Eurekan syliin Nirvashin ohjaamoon. Toisaalta kohta ilmentää myös sarjan spekulointia siitä, että Nirvash näyttäisi haluavan Rentonin ja Eurekan pilotoivan sitä nimenomaan yhdessä.

Lopuksi Renton ja Eureka vielä seisovat ensimmäisen kauden lopun tavoin käsi kädessä kuparisävyisessä(!) maisemassa, katsovat ensin toisiaan ja sitten taivaalle hyvin samaan tyyliin kuin kauden viimeisessä jaksossakin. Heidän yhteinen matkansa on vasta alkamassa. Aloituskauden OP ei tyydy pelkkään henkilöiden esittelemiseen, eikä se toisaalta edes yritä änkeyttää pääparin alkuvaiheita kokonaisuudessaan, vaan se poimii niistä tärkeimmät elementit ja ilmaisee ne hieman eri muodossa, mutta selkeän tunnistettavasti. Lisäksi videon valitsemat kohdat vastaavat erittäin tehokkaasti sarjan alkuneljänneksen painotuksia Rentonin ja Eurekan suhteen.

OP2 (jaksot 14-26)

Kakkosintro ei mielestäni valitettavasti onnistu peilaamaan Rentonin ja Eurekan tarinoita edustamansa kauden aikana yhtä hyvin kuin ensimmäinen, sillä varsinkin Eurekan kehityskaari vastaavien jaksojen aikana jää harmillisesti lähes täysin pois videosta.

Se, että Renton ja Eureka intron alussa ohjaavat Nirvashia yhdessä fiilikset korkealla ja kukoistavassa yhteisymmärryksessä ensimmäisen kolmanneksen ajan, alkaa ärsyttää sitä enemmän mitä selvemmäksi jaksojen aikana käy, ettei koko kaudella tule olemaan tähän sopivaa kohtausta, saati sitten että näin positiivista yhteistyötä painotettaisiin kaudella. Ymmärrän kyllä, että introssa on haluttu pitää tunnelma kevyempänä ja korkeammalla kuin itse jaksoissa, kun kyseessä on mielestäni sarjan raskain kausi. On kuitenkin todella sääli, ettei introssa käsitellä Eurekan kasvavaa ahdistusta Nirvashin reagoidessa valmiimmin Rentonin ohjaukseen.

Väittäisin, että ollakseen tässä suhteessa yhtä hyvä kuin ensimmäinen intro, kakkosintron pitäisi seurata sarjan painotuksia ja nostaa pääpariskunnan välille kasvava kuilu suurempaan osaan, sillä se määrittää hyvin pitkälle tätä tarinan vaihetta. Kolmanneksen introsta varaava edellä mainittu kohtaus taas ei oikeastaan liity jaksojen tapahtumiin muuten kuin korkeintaan mielikuvana siitä, mitä Renton olisi toivonut itsensä ja Eurekan suhteen kehitykseltä. Nyt seuraavien kolmentoista jakson pääpointti on ilmaistu epäsuhtaisesti melko lyhyenä ja omaan makuuni turhan viitteellisenä pätkänä, jossa Renton ja Eureka seisovat poispäin toisistaan ja näyttävät murjottavan kevyesti (0:42-0:45).

Toisaalta Eurekan puuttuminen loppuintrosta kuvaa tilannetta melko hyvin. Siinä missä lapset edellisessä introssa olivat Eurekan kyljessä, he ovat nyt Gekkostaten lääkärin kanssa. Ja kun edellisessä introssa näytettiin kuvaa Eurekasta taituroimassa Nirvashin kanssa, tässä Renton onkin toiminnallisessa kohtauksessa esitetty pilotti.

OP3 (jaksot 27-39)

Itse en tahdo oikein sietää kolmatta introa lähinnä hirveän kappaleen ja vähän halvan näköisen animaation vuoksi, mutta se toimii Rentonin ja Eurekan kannalta paremmin kuin kakkosintro, mistä on kiittäminen osuvasti valittua introssa kuvattua kohtausta. On muutenkin mielenkiintoinen ja tuore ratkaisu uudelleenrakentaa introssa pelkästään yksi kohtaus sarjasta. OP3 istuu siihen tilanteeseen, josta kolmas kausi lähtee liikkeelle ja johon se hyvin pitkälti myös keskittyy, sillä tuo ainokainen introon päässyt kohtaus Nirvashia ohjaavasta Rentonista hyppäämässä nappaamaan kiinni putoavan Eurekan kuvastaa konkreettisesti sitä, kun nuoret löytävät toisensa uudelleen edellisen kauden vaikeuksien jälkeen.

Metaforisesti OP3 kattaa lisäksi periaatteessa parin koko kolmannen kauden kestävän lähentymisen. Se myös alleviivaa edelleen sitä, että vaikka Renton ja Eureka ovat päässeet/pääsemässä hyvää vauhtia ongelmiensa yli, toiminnan fokus siirtyy yhä enemmän Rentoniin ja Eurekan rooliksi jää rauhoittua ja jäädä kotiin hoitamaan lapsia Eureka taas kykenee hyväksymään sen, että jää syrjään toiminnan keskiöstä ja löytämään arvoa uudesta tilanteestaan (Kyllä, olen katkera siitä, miten alussa vahva naishahmo tukahdutetaan ja laitetaan vielä nauttimaan voimattomuudestaan). Kun nuoret melkein-rakastavaiset leijuvat ilmassa käsi kädessä jälleennäkemisen innostamina, juuri Renton reagoi nopeasti kohti syöksyvään metallikappaleeseen ja tosimiehen tavoin sysää itsensä ja Eurekan sen tieltä tyttöä omalla kropallaan suojaten. Nuoret tipahtavat takaisin Nirvashin ohjaamoon ja mecha vaikuttaa taas samoin kuin ykkösintrossa heräävän täyteen voimaansa saatuaan suosikkipilottinsa taas puheväleihin.

OP4 (jaksot 40-50)

Neljäs intro nostaa Rentonin, Eurekan ja Eurekan ottolasten muodostaman nuorisoperheen esille sekä heti intron alussa että lopussa. Alkuun nähdään taas samaa vertauskuvallista tulevaisuuteen tuijottelua kuin ensimmäisen intron lopussa (tosin nyt koko Gekkostaten väki on paikalla). Vieressä jököttävä Nirvash on luonnollisesti osa perhettä, ja sen ”omistautuminen” piloteilleen tuodaan jälleen esiin laittamalla sen silmä seuraamaan nuoria, kun he kääntyvät katsomaan sitä ja tavallaan samalla tunnustavat sen vaikutuksen tähän pisteeseen johtaneeseen tilanteeseen, jossa tulevaisuus näyttää valoisalta auringonnousua vasten. Toisin kuin ykkösintrossa, nyt Eureka ei ole enää ”perhepotretissaan” luonnottoman ilmeetön, vaan jakaa saman tulevaisuudentoivon Rentonin ja muiden kanssa.

Lisää kehitystä ensimmäisen intron tilanteeseen syntyy siitä, että muu Gekkostate-porukka rientää heti aluksi hieman erillään näistä seisoneiden Rentonin ja Eurekan perheen luokse iloisina ja täynnä positiivista energiaa, kun viimeksi Renton ja muut seisoskelivat vakavina yhdessä shotissa ja Eureka ja lapset kivikasvoisina toisessa. Sarjan aikana tapahtunutta shounen-bondausta korostetaan vielä lisäämällä kohtaan runsaasti kanssakäymistä, tärkeimpänä Hollandin ja Talhon  kiintymyksenosoitukset Eurekalle ja Rentonille. Alkukohtauksen tärkeyttä koko sarjalle ilmaisee sen lähes puolet koko introsta vievä pituus.

Muun sälän välissä vilautetaan hetken päästä kuitenkin lyhyesti kivääriä Nirvashin ohjaamossa rutistava angstinen Renton (0:59). Tämä viitannee suuressa määrin Rentonin, Eurekan ja lasten seikkailuihin mikä-mikä-maassa (en nyt mitenkään saa päähäni, mitä muuta kivääriin liittyi), mutta myös mieheksi kasvavan Rentonin suurentuvaan vastuutaakkaan. Yleisemmällä tasolla kohta ilmaisee myös sarjan negatiivistä suhtautumista aseisiin ja sotaan.

Kaiken muun sälän jälkeen Renton ja Eureka lentelevät liftauslaudalla avaruudessa ja hyppäävät käsi kädessä Nirvashin ohjaamoon, ja peittelevät asuinplaneettansa sateenkaaren värisiin trapar-jälkiin. Kohta on sanomaltaan jälleen identtinen animen lopun kanssa: Renton, Eureka ja Nirvash turvaavat planeetan tulevaisuuden ja jäävät suojaamaan sitä Rakkauden Voimalla. Lopuksi näytetään vielä perhepotrettia planeettaa yhdessä kannattelevista läheisiään rakastavista nuorista, jotka hymyilevät onnellisina, koska meidän tulee pitää huolta toisistamme ja maailmastamme kuten Eureka Seveninkin nuoret tekevät.

Muista henkilöistä myöhemmin.

Avainsanat:

Aiheet: Anime, Hahmot, Musiikki  Tagit: RSS 2.0

« »


Ei kommentteja

Ei kommentteja.

Kommentoi tätä kirjoitusta



 

Tämä blogi pyörii WordPressin voimalla. Amaryllis-teema © Anda 2009. RSS: kirjoitukset / kommentit.